BabyPilates

BabyPilates-kurssille voi osallistua pian synnytyksen jälkeen oman voinnin mukaan tai niin pian kuin lääkäri antaa siihen luvan. BabyPilateksessa tehdään tehokkaita ja turvallisia harjoitteita etenkin keskivartalon lihaksille ja lantionpohjan lihaksille. Ohjaaja ohjaa tarvittaessa myös vaihtoehtoisia liikkeitä ja alkuasentoja.  Vauvat ovat mukana osassa liikkeistä ja osan tunnista he voivat makoilla lattialla aikuisten vieressä. Mikäli lapsi nukkuu tunnin ajan tai haluaa mieluummin touhuta itsekseen, voi harjoitukset tehdä hyvin myös ilman lasta.

Pilates-harjoittelun hyödyt

Pilates -harjoittelu auttaa kehoa palautumaan raskaudesta, parantaa ryhtiä ja kehonhallintaa sekä lisää liikkuvuutta.

Miksi osallistua BabyPilates -kurssille?

BabyPilates tarjoaa synnyttäneille äideille vuorovaikkutteista liikuntaa vauvan kanssa miellyttävässä rauhallisessa ympäristössä. Lapsi saa pienestä pitäen tuntea liikunnan iloa oman vanhemman kanssa. BabyPilateksen tavoitteena on auttaa kehoa palautumaan raskaudesta ja synnytyksestä ja lisätä kehonhallintaa. Etenkin lantionpohjan, vatsa-, selkä- ja pakaralihasten harjoittelu on tärkeää. Raskauden aikana vatsalihakset venyvät erilleen vatsan kasvaessa. Vatsalihasten välisen kalvon palautumista tulisi odottaa ennen pinnallisten lihasten harjoittelua. Syviä vatsalihaksia sen sijaan tulisi harjoittaa heti synnytyksen jälkeen. Kurssilla ohjataan vatsalihasten palautumisen testausta ja oikeiden lihasten aktivoimista keskivartalon hallinnan parantamiseksi. Keisarinleikkauksen jälkeen vatsalihasten kuntouttaminen on ensisijaisen tärkeää. BabyPilateksessa opetetaan käyttämään vatsalihasten syvimpiä kerroksia ja lantionpohjan lihaksia hallitusti ja oikea-aikaisesti.

Lantionpohjan harjoittelu on osa BabyPilatesta

Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat yleisiä synnytyksen jälkeen. BabyPilates -tunneilla harjoitellaan oikeiden lihasten löytämistä ja pyritään palauttamaan lantionpohjan toiminta ennalleen. Harjoittelulla voidaan vähentää synnytyksen jälkeistä virtsankarkailua. Lantionpohjan lihaksia tulisi vahvistaa myös keisarinleikkauksen jälkeen. Vaikka lapsi ei ole syntynyt lantionpohjan kautta on raskaus itsessään rasittanut lantionpohjaa sikiön painon ja hormonien vaikutuksesta.

Myös pakaralihasten vahvistaminen on tärkeää. Lantio on venynyt raskauden lopulla ja alatiesynnytyksessä. Pakaralihasten avulla lantion alueen liitokset saavat tukea ja palautuvat nopeammin.

Pilateksen vaikutus

Pilatesharjoittelu vähentää synnytyksen jälkeistä virtsankarkailua, tehostaa kehon palautumista synnytyksestä ja raskaudesta ja auttaa käyttämään keskivartalon syviä lihaksia oikein. Synnytyksen jälkeen liikunta on tärkeää kehon palautumisen lisäksi myös mielenvirkeyden kannalta. Yleensä liikkuvat äidit myös nukkuvat paremmin.

iStock_000011967689XLarge_syv.jpg