MamaPilates raskaana oleville

iStock_000016269189Small.jpg

”Ei mieli tai keho – vaan mieli ja keho!” -Joseph Pilates

Paikka:
Keskusta, Kirppanoiden sali, Itäinen Teatterikuja 5 A 1 (Rautatientorin vieressä)
Ajankohta: katso aikataulusta
Kurssimaksu: 104 € (6 krt)

Pilates-harjoittelun avulla opit oikeaa kehonhallintaa ja harjoitat kestävyyttä ja koordinaatiokykyä. Harjoittelu vahvistaa syviä vatsa- ja selkälihaksia sekä lantionpohjaa ja auttaa säilyttämään hyvän ryhdin raskauden aikana. Tunneille voi tulla missä tahansa raskauden vaiheessa ja voit halutessasi käydä useammalla peräkkäisellä kurssilla. Pienryhmässä ohjaaja voi antaa myös vaihtoehtoisia liikkeitä ja alkuasentoja.

“Olin todella tyytyväinen tuntiin. Ohjaaja oli rauhallinen ja ammattitaitoinen ihminen ja antoi aikaa liikkeiden tekemiseen minkä itse koen äärimmäisen tärkeäksi pilatestunnilla. ”

Voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta kehittävä tunti

Raskauden aikanen pilatesharjoittelu auttaa kehoa sopeutumaan raskauden ajan muutoksiin, valmistaa kehoa synnytykseen ja synnytyksen jälkeiseen aikaan. Pienryhmässä (max. 8 osallistujaa) ohjaaja voi antaa yksilöllistä ohjausta ja tarvittaessa vaihtoehtoisia liikkeitä ja alkuasentoja. Voit osallistua mille tahansa kurssille missä tahansa raskauden vaiheessa. Mikäli haluat käydä tunneille koko kauden, voit ilmoittautua kaikille kursseille.

iStock_000005118980Small.jpg
Miksi osallistua raskaana olevien MamaPilates -kurssille?

Raskaus aiheuttaa lukuisia muutoksia kehoon, ryhtiin ja liikkuvuuteen. Raskauden edetessä ja vatsan kasvaessa kehon painopiste muuttuu, selän kuormitus kasvaa, rintakehän liikkuvuus alenee ja lantionpohjaan kohdistuva paine lisääntyy. Keho tarvitsee apua selviytyäkseen näistä muutoksista, jotta vältytään selkäkivuilta ja lantionpohjan häiriöiltä kuten virtsankarkailulta.

Raskaushormonit vaikuttavat nivelsiteisiin, lihaksiin ja muihin kehon pehmytkudoksiin. Lantion löystyminen kasvaa raskauden loppua kohden, mutta sitä voi alkaa tapahtua jo 12. raskausviikosta lähtien. Hyväkuntoiset vatsa-, pakara ja lantionpohjalihakset auttavat vahvistamaan lantion aluetta ja näin ennaltaehkäisevät kipua ja toimintahäiriöitä. Physio Pilates -tunneilla keskitytään etenkin näiden lihasten vahvistamiseen.

Synnytys vaatii paljon voimia. Synnytyksen ensimmäisessä vaiheessa, jolloin kohdunsuu aukeaa, vahvoista ja hyvin hallituista keskivartalon ja alaraajojen lihaksista on apua. Synnytyksen toisessa vaiheessa tarvitaan hyvää kestävyyttä sekä vahvoja vatsa-, pakaralihaksia, jotta lapsi saadaan ponnistettua ulos. Kaikkia näitä alueita harjoitetaan Physio Pilates -tunneilla.

Heti synnytyksen jälkeen lantionpohja ja vatsalihakset alkavat palautumisensa. Näiden lihasten harjoittelu raskauden aikana helpottaa harjoitusten tekemistä myös synnytyksen jälkeen, jolloin alueen hermotus voi olla häiriintynyt. Lantionpohjan lihasten aktivointi auttaa palautumisessa ja vähentää alueen turvotusta ja kipua.

Synnytyksen jälkeen huomio kiinnittyy vauvaan. Vauva muuttuu painavammaksi ja liikkuvammaksi viikko viikolta. On tärkeää osata käyttää kehoaan oikein. Toiminnallisten hyötyjen lisäksi Physio Pilates auttaa kehoa palautumaan raskautta edeltäneeseen tilaan. Synnytyksen jälkeiseen PhysioPilatekseen voi osallistua niin pian, kuin lääkäri antaa siihen luvan.

Pilateksen vaikutus

Sikiön kasvaessa vatsa-, selkä- ja lantionpohjanlihaksiin kohdistuva paine lisääntyy, koska nämä lihakset joutuvat kannattelemaan kohdun ja muiden lantion elinten painoa. Myös vatsalihakset venyvät kohdun kasvaessa. Hyvät keskivartalon lihakset tukevat hormonien pehmentämiä jänteitä ja nivelsiteitä sekä vähentävät loukkaantumisriskiä sekä selkäkipuja. Vahvat vatsa-, selkä ja lantionpohjalihakset helpottavat myös merkittävästi synnytyksessä jaksamista ja siitä toipumista. Tutkimukset osoittavat, että hyvä lihaskunto lyhentää synnytyksen ponnistusvaihetta merkittävästi. Pilatesharjoittelun avulla opit oikeaa kehonhallintaa ja harjoitat kestävyyttä ja koordinaatiokykyä. Harjoittelu vahvistaa syviä vatsa- ja selkälihaksia sekä lantionpohjaa ja auttaa säilyttämään hyvän ryhdin raskauden aikana.

Kurssilaisten palautteita:

”Kiitos loistavasta ideasta, että raskaana oleville ja synnyttäneille on räätälöityjä tunteja. On myös erittäin ihanaa, että tunneilla on vain vähän porukkaa, jolloin ohjaajilla on mahdollisuus jatkuvasti tukea ja korjata meitä.”

”Kurssi oli oikein hyvä ensikertalaiselle (niin raskauden kuin pilateksen osalta). Ryhmäkoon ollessa sopivan pieni, niin myös yksilöllinen ohjaus onnistui, mistä ehdottomasti plussaa.”

”Hyvä kurssi, jolla palautettiin mieleen pilateksen perusasiat ja otettiin mielestäni hyvin huomioon raskaus ja sen tuomat muutokset.”

“Kurssi oli todella hyvä ja uskon siitä olleen apua hyvin menneessä synnytyksessä.”

"Pidin kurssista paljon. Erilaisten välineiden avulla oppi uusia liikkeitä. Ohjaajalta sai tosi hyviä yksilöllisiä neuvoja ja liikkeitä. Kurssin hyödyt realisoituivat seuraavan yön parempiin uniin."

"Kiitos kurssista! Tämä oli toinen kerta, jolloin osallistuin odotusaikana - edellisen kerran innostamana."

"Olin tänään ensimmäistä kertaa odottavien äitien pilateksessa ja olin todella tyytyväinen tuntiin. Ohjaaja oli rauhallinen ja ammattitaitoinen ihminen ja antoi aikaa liikkeiden tekemiseen minkä itse koen äärimmäisen tärkeäksi pilatestunnilla"

"Kurssi oli hyödyllinen, tehokas ja kiva, kun sai myös variaatioita eri liikkeisiin, jos joku ei tuntunut hyvältä."

"Koin kurssin hyödylliseksi ja monipuoliseksi. Opettaja huomioi kaikki hyvin ja oli hyvin asiantunteva."

"Koin kurssin erittäin hyödylliseksi. Tuntien jälkeen olo on ollut vetreämpi ja olen saanut hyviä vinkkejä."


Täältä löydät tietoa odotusajan liikunnasta ja lantionpohjan lihasten harjoitteista.